Как да мотивираме децата да се справят по-добре, разказва психоложката Ценка Местанска
Съвременните деца са различни. Имат различни от нашите представи за ученето, имат и по-особени нагласи. Затова традиционните образователни подходи не винаги дават очаквания резултат.
По-полезни и ефективни за тях се оказват интерактивните и холистични методи, базирани на личния им опит. За новите подходи на обучение и справяне със стреса разказва психоложката Ценка Местанска ТЕС експерт, основател на Българска ТЕС асоциация.
Снимка: личен архив
От 10 години тя работи с деца, включително млади спортисти, които благодарение на тренинга постигат успехи и печелят състезания по цял свят.
Според нея, децата, овладели силата на мисълта, са по-щастливи и по-успели, по-самоуверени, показват добри резултати в училище и по-лесно се сприятеляват. Те са по-изобретателни, предприемчиви, в добро настроение и затова боледуват по-рядко.
Една от първите методики, които използва Ценка Местанска при работата си с деца, е така нареченият ментален фитнес.
В комбинация със здравословния начин за живот и физическите упражнения, той помага на децата да растат щастливи и здрави.
Упражненията са насочени към трениране на концентрацията и възможността за съсредоточаване, както и към повтаряне на различни утвърждаващи фрази. Понякога те са различни за всяко дете, но има и такива, с които работи в група.
„Менталният фитнес прави децата по-отговорни и по-социални. След гимнастиката за ума те се чувстват прекрасно. Следват правилата, успяват да разчетат времето си така, че да им остане и за учене, и за игри“, обяснява психоложката.
Друг интересен подход е работата с така наречените мисловни карти – модел, който Местанска е усвоила в нюйоркската академията Master Trainer Institute на д-р Мел Гил, един от водещите експерти в областта на личностното развитие.
За да се включи активно в работа, детето трябва да бъде заинтересувано, а любопитството и въображението му – разпалени. Това правят мисловните карти. Те използват ключови думи, чрез които се представя някаква важна идея.
При по-малките се използват илюстрации от книги и любими герои.
За да има по-голям ефект, Местанска провежда заниманията сред природата. И заедно с хлапетата садят цветя, опознават дърветата, наблюдава какви плодове дават. Занимания, които родителите могат и сами да организират със своите деца.
Мисловните модели , прилагани под формата на игра, дават страхотен резултат в случаите, когато детето не иска да ходи на детска градина.
Специално за читатели на Новите родители Ценка Местанска даде конкретен модел, с който хлапето може да бъде стимулирано и у дома.
Нека детето повтори след вас:
„Въпреки че не ми се ходи на детска градина, защото изпитвам страх от някои деца, аз се приемам такъв, какъвто съм, и се обичам. Днес решавам да отида на детска градина с радост и да споделям играчките с другите деца. Да си изям обяда и закуската. Аз съм радостен, че отивам на детска градина. Освобождавам страха от мен. Аз не се ядосвам на другите деца. Другите деца не ме ядосват. Аз съм здрав и умен.”
Докато казва това, то трябва да потупва лекичко с юмруче точката, която се намира отпред на гърдите.
Другото, което известният ТЕС експерт препоръчва, е моделът за здраве. Пак с повтаряне на мантра.
„Аз съм здрав. Аз съм силен. Аз съм в прекрасна физическа форма. Обичам моето тяло. Храня се здравословно. Тренирам. Тренирам с вдъхновение, сила и смелост. Моето тяло е здраво. Грижа се с радост и любов за моето тяло и моя ум. Радостен и весел съм. Обичам да съм здрав и силен.”
Детето повтаря това, като вдишва дълбоко и издишва.
Изключително интересна е и техниката, наречена „Палатът на възможностите и талантите“.
Тя обръща специално внимание на негативните емоции и чувства.
„Децата понякога са наранени, самотни, тъжни или ядосани. Тези емоции чрез Техниката за емоционална свобода се заместват с шега, забава, спокойствие“, разказва Местанска.
Работи се върху определени точки от тялото.
Палатът се състои от 8 етажа с 8 различни стаи. Всяка една от тях има своята цел и съответните уроци.
Първият етаж е енергийната стая. При нея децата се запознават с начина, по който работи човешката енергия. Тук се показват и акупунктурните точки, които се използват.
Вторият етаж е посветен на това как да открием чувствата и емоциите, които вълнуват детето.
Третият етаж е стаята, в която се освобождават гневът, агресията. Четвъртият – стая на безпокойството.
Петият е посветен на мъката, защо им е мъчно на децата. Шестият етаж – посветен на самоуважението - децата трябва да могат да уважават първо себе си. На седмия етаж се прилагат упражненията за справяне със задачите и със стреса. Осмият етаж е посветен на дипломирането и награждаването.
Разбира се, най-важно от всичко е да подхождаме със спокойствие и любов. Ако се опитаме да разберем чувствата, които вълнуват децата, ще успеем и да им помогнем да се преборят с тях, ако са негативни, казва психоложката.
Мона Василева
Може да разгледате и научите повече тук.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари